Istoria LEGO Povestea din spatele LEGO

LEGO: Povestea unui brand cu renume mondial

O afacere din tată în fiu…

Scurt istoric

LEGO este unul dintre cele mai cunoscute branduri de jucării din lume, cele mai iubite în rândul copiilor şi prima alegere pe care părinţii o fac pentru dezvoltarea şi autonomia copiilor lor, în materie de jocuri. Grupul LEGO a luat fiinţă într-un atelier de tâmplărie din Danemarca, iar primele jucării LEGO erau realizate 100% din lemn. Realizarea acestor jucării are la bază un istoric foarte inspiraţional. Până a ajunge la forma pe care oamenii au cunoscut-o, piesele LEGO au trecut printr-un proces de dezvoltare foarte complex şi provocator.

Cine este omul care a creat povestea din spatele jucăriilor LEGO?

În anul 1932 Ole Kirk Christiansen, al zecelea copil al unei familii din Billund Danemarca, a deschis un atelier de tâmplărie. De mic copil a dezvoltat o pasiune pentru tăierea şi prelucrarea lemnului. La 14 ani începe să lucreze ca ucenic pentru fratele său mai mare. Pentru a vedea funcţionalitatea obiectelor în mărime naturală, Christiansen realiza de cele mai multe ori modele la scară mică. A construit case,mobilă, uşi şi ferestre.

Jucării din lemn produse de compania lui Ole Kirk Christiansen. (Credit: Lego/Handout/Corbis prin Getty Images)

Câştigurile cele mai mari erau din vânzarea de scări de scrimă şi mese de călcat. Din cauza crizei economice mondiale, mineritul şi exploatarea lemnului au avut cel mai mult de suferit, observându-se o scădere drastică, privind cererea îndeosebi, pentru produsele din lemn. Problemele au început să curgă lanţ pentru Ole, afacerea era falimentară şi soţia lui Cristina după naşterea celui de al patrulea copil, a început să aibă probleme grave de sănătate. Intr-un final a murit în anul 1932. Rămas singur cu 4 copii, responsabil şi inventiv din fire, pentru a nu pierde afacerea şi pentru a-şi distrage copii, Christiansen a fost nevoit să se orienteze către altă nişă.

Atelierul original Lego
În atelierul original Lego, când producea jucării din lemn. (Credit: Lego/Handout/Corbis prin Getty Images)

A început să fabrice jucării din lemn, deoarece a observat o cerere crescută în această direcţie şi pe timpuri de criză. Antreprenorul a beneficiat de ajutor din partea fiului său, Godtfred care s-a implicat în afacerea tatălui său, încă de la vârsta de 12 ani. Motivat de noua direcţie în care afacerea se afla, Christiansen, a început să vândă cărămizi de construcţie, căsuţe pentru păpuşi, şi alte jucării din lemn.

Deoarece începuse să fabrice numai jucării şi a lansat linia de producţie, era timpul să aleagă un nume şi o misiune nouă pentru micuţa lui fabrică. Creativ şi abil, tâmplar de meserie, a unit şi a taiat cuvinte până a îmbinat două cuvinte daneze”leg” şi”godt” care înseamnă (joacă bine) astfel a obţinut cuvântul LEGO. Grup de cuvinte care mai târziu avea să definească filzofia viitorului companiei, Christiansen aflând ulterior că LEGO în latină înseamnă „a pune împreună”.

Prima siglă LEGO
Prima siglă LEGO

Apariţia primelor jucării LEGO

În anul 1936, compania deţinea o gamă variată de 42 de tipuri de jucării. Prima raţă din lemn, creată de LEGO a fost numită Kirk Sandgame, promovată ca fiind prima lor jucărie de construcţie. În anul 1940, afacerea familiei trece printr-un moment de cumpănă, o serie de evenimente care au survenit schimbă cursul liniştit al activităţii în companie. Singura fabrică şi depozitul ard din temelii, din cauza unui incendiu. După restaurare, compania LEGO îşi îndreaptă exclusiv forţele şi resursele pe producerea de jucării.

Jucării din lemn LEGO de la începutul anilor 1930
Jucării din lemn LEGO de la începutul anilor 1930

În următorii ani, brandul LEGO a căpătat amploare şi a avut o creştere exponenţială. De la un număr mic de angajaţi, LEGO a ajuns la 50 de angajaţi, până în anul 1948. Gama de produse a trecut printr-un proces de evoluţie: cu o raţă din lemn cu cioc deschis, umeraşe, cu personajul lui Hans Ch. Andersen, mingi pentru bebeluşi şi diverse cuburi din lemn.

Motto-ul personal al lui Christiansen: (Der bedste er ikke for godt), în traducere înseamnă „Doar cel mai bun este destul de bun” aduce un plus de valoare şi setează viziunea pentru crearea jucăriilor LEGO, acesta fiind un exemplu de perfecţiune şi respect pentru activitatea desfăşurată. Godfred va agăţa motto-ul tatălui ca filozofie de inspiraţie în fiecare atelier de lucru pentru angajaţii companiei.

Angajații din fabrica de prelucrare a lemnului cu motto-ul companiei pe perete, 1954. (Credit: Lego)

Inovaţie şi perseverenţă în business

Kirk si fiul său au geniala idee de a achiziţiona o maşină de injectat mase plastice. Ideea vizionarului Ole, lansează o nouă direcţie pentru bussinesul LEGO. Cei doi construiesc primele versiuni de LEGO din plastic. La sfârşitul anilor 1940, grupul LEGO avea o cantitate de aproape 200 de modele diferite de jucării din lemn şi plastic.

În 1958, fondatorul LEGO, încetează din viaţă, la vârsta de 66 de ani. După moartea tatălui său Godtfred care a moştenit compania, a brevetat un nou aspect, mai modern al cărămizilor LEGO, fapt care le-a adus o creştere exponenţială, noile modele fiind mai compatibile cu cele moderne. El creează sistemul de cuplare al cărămizilor.

LEGO
Godtfred Kirk Christiansen, președintele companiei Lego din Danemarca, explică copiilor jucăriile de construcție Lego, 1967. (Credit: PA Images prin Getty Images)

Datorită acestui sistem unicat, cilindrii minusculi de deasupra unei cărămizi de construcţie se prindeau de tuburile goale ale celeilalte cărămizi. Sistemul permite cărămizilor să se îmbine, dar să poate fi separate printr-o activitate de răsucire. Noua versiune a cucerit publicul consumator, ceea ce a dus la închegarea reputaţiei mondiale a brandului LEGO.

Povestea dezastruoasă din spatele inventării cărămizilor LEGO

Un incendiu major din 1942 trage din temelii realizările lui Ole Kirk Kristiansen, aproape distrugând în acest proces dorința lui de a continua. Doar simțul său de responsabilitate față de fiii și angajații săi îl convinge să reconstruiască fabrica. În noaptea de 20 martie 1942, un incendiu izbucnește în fabrica de produse din lemn, dar casa familială alăturată este salvată de flăcări.

Angajații LEGO® în dărâmăturile vechii fabrici de prelucrare a lemnului după incendiul din 1942
Angajații LEGO® în dărâmăturile vechii fabrici de prelucrare a lemnului după incendiul din 1942. (Credit: Lego.com)

Ole Kirk Kristiansen aproape că abandonează ideea de a continua afacerea; asigurarea nu poate acoperi pierderea și construcția unei noi fabrici. Primește o serie de oferte din alte părți ale Danemarcei pentru a construi o fabrică, dar în cele din urmă decide să rămână în Billund, salvând astfel locurile de muncă celor 26 de angajați ai săi. Devine posibilă construirea unei noi fabrici cu atitudinea acomodativă a Vejle Bank, care îi acordă lui Ole Kirk Kristiansen împrumutul necesar.

Cu asistența și sprijinul familiei și angajaților este construită o nouă fabrică pe locul vechiului atelier. Noua fabrică este mult mai modernă decât omologul său vechi și mai potrivită pentru producția de masă de jucării. Aceasta înseamnă o creștere a productivității din 1943, când noua fabrică este terminată.

Noua fabrică LEGO®, 1943

După incendiul fabricii, Ole Kirk Kristiansen trebuie să reconstruiască manual toate modelele și modelele.

Fabrica de prelucrare a lemnului arde din nou

Joi, 4 februarie 1960, o parte din fabrica de prelucrare a lemnului a companiei arde. Godtfred Kirk trebuie să ia o decizie dificilă: să continue producția de jucării din lemn sau să se concentreze exclusiv pe cărămizi de plastic cu potențialul lor nelimitat de joacă? A doua zi, Godtfred Kirk Christiansen se hotărăște: compania va înceta să mai producă jucării din lemn și, în viitor, va acorda toată atenția cărămizii LEGO și sistemului de joc LEGO.

Partea avariată a fabricii de prelucrare a lemnului după incendiul din 1960. Credit: Lego.com

Cărămizile LEGO, care își creează un nume în Europa de Vest, mai ales după ce compania și-a înființat prima filială de vânzări în Germania în 1956. Doi dintre frații lui Godtfred Kirk nu sunt de acord că acesta este lucrul corect de făcut și, în consecință, Karl Georg Kristiansen, directorul tehnic al producției de plastic, și Gerhardt Kirk Kristiansen, directorul tehnic al producției de jucării din lemn, decid că este timpul să părăsească compania. Godtfred Kirk Christiansen își cumpără acțiunile din afacere și continuă ca proprietar unic.

Direcţia companiei este să dezvolte „cărămizi mari pentru mâinile mici”, jucării potrivite pentru preşcolari. Astfel este introdus în gama de jocuri pentru construcţie, gândit pentru copii mici, LEGO Duplo. Numele LEGO Duplo, care în limba latină, înseamnă „dublu”. Un an mai târziu, LEGO introduce setul Technic, un joc de construcţii mai complex care oferă un spectru complet de tehnici şi dezvoltarea motricităţii şi de coordonare mână-ochi pentru copii mai mari şi adolescenţi.

Numele LEGO devine brand internaţional, cu vânzări în Suedia, Elveţia, UK, Franţa, Belgia, Germania şi chiar Liban. Pe parcursul anilor, tot mai multe ţări au început să vândă jucării LEGO, inclusiv SUA. În anul 1966, a fost lansată producţia de decoruri, datorită căreia copiii, aveau mai multe opţiuni de construcţie, variante de clădiri şi vehicule, aveau posibilitatea să reproducă străzile oraşului sau pistele de curse.

Un eveniment remarcabil în procesul şi evoluţia pieselor LEGO, a fost atunci când acetatul de celuloză, materialul folosit anterior pentru producerea cărămizilor LEGO, a fost schimbat cu plasticul ABS, care este utilizat şi astăzi. Plasticul ABS este non-toxic, mai rezistent la decolorare şi s-a dovedit a fi mai durabil la căldură şi medii agresive, decât acetatul de celuloză. Designerii jucăriilor LEGO au creat o paletă de culori atrăgătoare pentru copii, o varietate originală de forme şi personaje, fapt care a consolidat notorietatea brandului.

Pe parcursul anilor, Gottfried Christiansen preia frâiele afacerii de familie, şi dezvoltă prin iscusinţă şi bune practici ideea de „sistem de joacă”unind toate jucăriile sale într-un mic univers ludic. Gottfried îşi dorea ca jucăria LEGO să îi provoace pe copii, să le stimuleze imaginaţia, să le dezvolte autonomia, să nu le ofere soluţii rapide de joacă.

În anul 1955, compania lansează primul produs cu sistem de joacă: ”LEGO System of Play with Town Plan” care era gândit ca un oraş real. Copii puteau construi acum case din cărămizile LEGO. Micile bucăţi de plastic, se pot reinventa le nesfârşit, devenind mereu ceva nou. Raportat la succesul pe care îl avea compania şi aprecierea de care se bucura în lumea întreagă Gotfried a luat decizia să creeze un spaţiu real pentru jucările LEGO.

LEGO Town Plan 1958

Pe 7 iunie 1968, LEGO deschide primul său parc de distracţii, construit pe 59 de hectare în Billund, parc care a devenit imediat un centru de atracţie şi cea mai dorită destinaţie pentru copii în toată Danemarca. LEGOland în primul sezon a fost vizitat de 625 de mii de oameni. Cu perseverenţă şi gândire inovativă, grupul LEGO continuă să construiască încă 5 parcuri în diferite ţări din întreaga lume. Parcurile LEGOland prezintă reproduceri de monumente, catedrale, cartiere de oraş, animale în „cărămizi” din LEGO, sunt create lumi în miniatură.

Legoland Billund

In 1979 Gottfried Christiansen predă ştafeta fiului său Kjeld Kirk Christiansen, care va fi la cârma companiei până în octombrie 2004. Cu nepotul fondatorului la conducere, LEGO lansează prima sa serie de jocuri tematice-LEGOland Space. Rezultatele favorabile ale colecţiei LEGOland Space îi va motiva pe designerii LEGO să creeze o sumedenie de colecţii tematice diferite.

Godtfred Kirk Christiansen jucându-se cu cărămizi LEGO®, 1981. Credit: lego.com

Extinderea brandului LEGO în alte domenii

De la popularitatea pe care o avea fabrica în producerea de jucării, brandul LEGO s-a extins în timp în alte domenii, de exemplu, în industria jocurilor video, sau a producţiei de film, astfel devenind marcă globală.

În 1997 a fost lansat primul joc video LEGO. De la sfârşitul anilor90 , compania realizează în mod activ o serie de jocuri populare de acţiune şi aventură cu minifigurinele LEGO, dedicate personajelor din filme celebre: apar LEGO Star Wars, Harry Potter LEGO,Batman, Sponge Bob,Square Pants, supereroii Marvel Comics. În 2014 apare filmul LEGO, un lungmetraj de succes, animat care relatează istoria şi povestea jucăriilor LEGO.
Povestea brandului cu 3 generaţii. Afacerea se perpetuează din tată-n fiu.

În 2008, compania împreună cu CUUSOO, partener japonez al grupului LEGO lansează o platformă specială, unde utilizatorii pot contribui cu noi idei pentru colecţiile tematice ale designerului. CUUSOO şi LEGO au lansat proiectul la nivel mondial în aprilie 2011. Iniţial, sediul era în Japonia, proiectele LEGO CUUSOO aveau nevoie de 1.000 de susţinători, pentru a fi considerate valide pentru fabricare.

În octombrie 2011, politica platformei prevedea că oricine poate încărca o creaţie pe site. Dacă creaţia lor primeşte 10.000 de susţinători, intră în procesul de verificare de către grupul LEGO pentru a avea şansa de a deveni un produs LEGO oficial. Cele mai votate proiecte devin seturi LEGO oficiale, acestea acoperind o gamă variată de teme de la desene animate, rachete sau chiar cărţi construite din cărămizile LEGO. Pe 30 aprilie 2014, CUUSOO a fost redenumit în LEGO Ideas.

În anii 70, jucăriile LEGO aveau în componenţa lor, case, vapoare, maşini, trenuleţe. Deşi aveau o varietate de elemente, nu era suficient, ceva lipsea şi anume personajele. Kjeld ca şi lider în compania LEGO a introdus LEGO Minifigure.

Prima figurină LEGO fost creată în 1978. Aceasta a fost epoca în care producătorii au decis să facă ceva nou. Prima figurină construită, avea un cap galben cu expresii faciale printate, braţe mobile şi corp construit din cărămizi. Putem spune că acesta a fost momentul în care a fost creată prima minifigură LEGO așa cum o cunoaștem astăzi.

Prima figurină LEGO 1978

Figurinele au populat universul LEGO, având succes la nivel mondial. În acelaşi an a luat fiinţă şi prima fabrică ce producea LEGO în afara Danamarcei, LEGO AG în Baar, Elveţia. Pentru designerii LEGO, doar cerul a mai fost limita în imaginaţie.

Mai aproape de anii 90, LEGO începe să lanseze kituri de construcţie de roboţi, cu cărămizi personalizate, având propriul canal software numit LEGO Mindstorms. Varietatea de produse LEGO a avut un parcurs mereu spre ascensiune, prioritatea companiei fiind aceea de a se reinventa în permanenţă, reuşind astfel ca jucăriile LEGO să fie îndrăgite pentru originalitatea şi atractivitatea lor, de către copiii din lumea întreagă.

Cărămida LEGO a popularizat cultura copilăriei din întreaga lume, designul simplu, prietenos cu copii, a fost validat odată cu longevitatea jucăriei.

În prezent afacerea LEGO a rămas în familia Christiansen de generaţii, este deţinută şi administrată de nepotul fondatorului Kjeld Kirk Chriastiansen si de cei trei copii ai săi. Brandul LEGO s-a numărat printre participanţii de la Sala Naţională a Jucăriilor din SUA în 1998 şi a fost numit „Jucăria secolului” de mai multe autorităţi în 2000. În 2015 brandul LEGO a devenit cel mai puternic brand din lume. Jucăriile LEGO au devenit cele mai folosite jucării din toate timpurile, depăşind Scrabble, Frisbee şi Monopoly.

Pasiunea, dorinţa de inovaţie şi puterea de a trece peste toate obstacolele au condus brandul LEGO la un succes de nivel mondial. LEGO nu ar beneficiat de renumele şi aprecierea din întreaga lume dacă nu punea accentul pe calitatea produselor şi nu ar fi căutat mereu perfecţiunea. Povestea LEGO şi-a propus să încurajeze copiii să exploreze, să le dezvolte educaţia, să îi îndemne să experimenteze şi să îşi creeze propria lor lume.

O lume fără limite.

Grupul LEGO a mizat mereu pe motto-ul fondatorului, care a devenit nucleul companiei şi viziunea care a susţinut traseul organizaţiei de mai bine de 90 de ani, „Doar cel mai bun este destul de bun” iar copiii merită ce-i mai bun.

Dăruieşte-i copilui tău, o experienţă cu un joc LEGO. Cu siguranţă vei face cea mai bună alegere pentru el, şi pentru tine. Ne poţi contacta, şi te vom ajuta să găseşti experienţa pe care copilul tău o merită.

Share

Citește și...

Lasă un răspuns